مبارزه با فرهنگ ضد ارزشها وظيفه استاندار كرمان و همه مسئولان اجرايي است
رضا سلطان زاده
مدير مسئول آیینه یزد

یزدفردا "سرویس انعکاس مطبوعات دریزدفردا "اسلام مردم را به سوي زندگي و حيات معنوي، مادي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي به معناي واقعي اخلاقي و بالاخره حيات و زندگي در تمام زمينهها دعوت ميكند.

«اين تعبير كوتاه ترين و جامع ترين تعبيري است كه درباره اسلام و آئين حق آمده است. اگر كسي بپرسد هدف اسلام چيست؟ و چه چيز ميتواند به ما بدهد در يك جمله كوتاه ميگوئيم: هدفش حيات در تمام زمينهها است و اين را به ما ميبخشد.»(1)

در زيارت حضرت محمد مصطفي (ص) ميخوانيم« السلام عليك يا قائما بالقسط.»

درود و سلام بر تو اي پيامبر (ص) كه بر پاي دارنده عدالت بودي. مولاي متقيان ميفرمايد:«الرعيه لايصلحها الا العدل » مردم اصلاح نميشوند مگر بوسيله عدل و دادگري.

آنچه كه در بند 12 اصل سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آمده، دولت را موظف نموده است همه امكانات خود را براي امور زير بكار برد.«پي ريزي اقتصاد صحيح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامي جهت ايجاد رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محروميت در زمينههاي تغذيه و مسكن و كار و بهداشت و تعميم بيمه»

در حقيقت تعليمات ديني و قانون اساسي چهار چوب زندگي و ادامه حيات را مشخص نموده است. بنابراين هر يك از مسئولان به ويژه مديران ارشد اجرايي وظيفه دارند به نيازهاي واقعي مردم براي ادامه زندگي توجه نموده و واقع گرايانه برخورد كنند.با دقت برنامه هايي تنظيم و اجرا گردد كه تبعيض از بين برود ثروتهاي باد آورده در دست عده اي جمع نشود، از سودهاي بي حساب و كتاب كه سبب اسراف و تبذير و در نهايت بدبيني مردم ميشود جلوگيري نمايند، و به گونه اي سخن نگويند كه خداي ناكرده مردم به فال بد و خوب و خرافه روي آورند.

مكرراً علما و مراجع و سخنوران مذهبي نگراني خود را از شيوع خرافه گرايي در جامعه اظهار نموده و مقامات ديني و دولتي نيز اقداماتي براي جلوگيري از توسعه و رواج اين امر انجام داده اند. در چند سال اخير در چندين شهر و استان شاهد بوديم بقعه هايي كه عده اي از گروههاي نوظهور دور آنها جمع ميشدند و از آنها طلب حاجت ميكردند يا به ذكر ورود ميپرداختند تخريب گرديد و يا از تجمع اين افراد جلوگيري شد. از خبرگزاريها و در سايتها نقل ميگردد كه در بعضي شهرها و روستاها عده اي دور هم جمع ميشوند، اعتقاداتي را به همفكران و ياران خود تلقين ميكنند، به مسائل و موارد و موضوعاتي ايمان ميآورند كه با اصل اسلام منافات دارد. بنابراين هر قدر علماي دين و فعالان مذهبي و سياستمداران آگاه و دانا با تشكيل جلسات و انجمنهاي مذهبي به شبهات ايجاد شده در ذهن مردم به ويژه جوانان پاسخ دهند. مردم بيشتر به واقعيات زندگي و مشكلات موجود آگاهي پيدا ميكنند، چون تخريب بقعه و ساختماني كه بر خلاف اصول اسلام احداث گرديده يا متفرق نمودن آنان به تنهايي آن طور كه بايد و شايد كارساز نميباشد.

اخيراً اسماعيل نجار استاندار كرمان به دنبال زلزله شهرستان«ريگان» كرمان اعلام كرد:«. ....مردم منطقه زلزله زده از ايمان و اعتقاد بسيار بالايي برخوردار بودند به عنوان مثال در بازرسيهاي ما يك منزلي مشاهده شد كه سه ديوار آن در اثر زلزله فرو ريخته و يك ديوار كه عكس دكتر احمدي نژاد بر آن نصب شده بود خود مردم با اعتقاد راسخ و محكم خود اذعان داشتند كه رييس جمهور محبوب و دلسوز ما خدمات فراواني براي مردم به ويژه روستاييان انجام داده و ميدهد و اعتقاد آنها بر اين بود كه لطف و نظر خداوند بوده كه اين ديوار فرو نريخته است.»(2)

بازتاب اخبار مربوط به «هاله نور» در سازمان ملل در چند سال پيش – گذشته از صحت و سقم نقل آن– انتشار سخن دولتمردي كه از قول فردي گفته بود: اگر قرار است نعوذبالله پيامبري بعد از رسول اكرم (ص) ظهور كند بايد احمدي نژاد باشد هنوز در ذهنها باقي است.

اكنون اگر يك دانش آموز دبستاني از استاندار كرمان سئوال كند: آقاي نجار!

چرا ديوار خانه ما فرو ريخت در حالي كه در خانه محقرمان قرآن و كتاب دعا هم وجود داشت، يا اگر كسي بپرسد تخريب 3 ديوار اتاق و باقي ماندن يك ديوار از آن كه عكس احمدي نژاد بر روي آن نصب شده چه ارزشي معنوي و مادي ميتواند داشته باشد، پاسخ استاندار كرمان چه خواهد بود؟

چند ساعت بعد از روي دادن زلزله كرمان، صدا و سيما ضجههاي مردم منطقه را كه طلب كمك و مساعدت و دادرسي ميكردند پخش كرد پس چه بهتر كه مسئولان ذي ربط به هر دليل از مردم عذرخواهي ميكردند مسئوليت عدم بازسازي و آباد نكردن و عدم مقاوم سازي مناطق را تا آن جا كه مربوط به آنها ميشد به عهده ميگرفتند و به حاضران ميگفتند خدمات رييس جمهور قابل تقدير است اما عكس رييس جمهور در پيش گيري از تخريب كارساز نيست جز خواست و مشيت پروردگار و اجابت دعاهايي كه در پيشگاه الهي صورت ميگيرد. چه بسا روزها بعد از زلزله در بعضي مناطق، نوزاد چند ماهه تا پيرمرد و زن 80-70 ساله از زير آوارها در حالي كه زنده بوده اند نجات پيدا كردند.

همانطور كه استاندار در گزارش خود اعلام كرد يكي از روستاهاي نزديك به دليل نوسازي ساختمانهاي آن تلفاتي نداشته است.

مسلمانان در تعاليم ديني اعتقاد دارند«بعد از اين كه نهايت كوشش خود را در استفاده از همه وسايل موجود بكار بستند، آنجا كه دست ما كوتاه شد و به بن بست رسيديم به سراغ دعا برويم و با توجه و تكيه بر خداوند روح اميد و حركت را در خود زنده كنيم و از كمكهاي بي دريغ آن مبداء بزرگ مدد بگيريم. (3)

حضرت امام صادق (ع) ميفرمايند چهار گروهند كه دعاي آنها مستجاب نميشود.

كسي كه در خانه خود نشسته و ميگويد: خداوندا مرا روزي ده، به او گفته ميشود: آيا به تو دستور تلاش و كوشش ندادم و. . . (4)

سر گرم كردن مردم با جملاتي كه ارزش علمي ندارد و بيشتر شبيه موضوعات خرافي است تا حقيقت، دردي را دوا نميكند. مولاي متقيان ميفرمايد:

ايمان خود را با صدقه دادن و اموالتان را با زكات دادن نگه داريد و امواج بلا را با دعا از خود دور سازيد.(5)

زن و فرزند و خانه و عكس و تصوير به تنهايي نميتواند خوش قدم يا بد قدم باشد.«خانه شوم خانه تنگ و خانه اي است كه همسايگان بد داشته باشد.» (6)

دولتمرداني كه در 32 سال بعد از انقلاب همگام با مديران و مردم براي پيشرفت اين مرز و بوم و با توجه به درآمدهاي كشور و با تكيه بر منابع طبيعي و خدادادي اين مرز و بوم تلاش و كوشش نموده اند نزد پروردگار ما جور خواهند بود و تاريخ در آينده نام آنان را به نيكي خواهد برد. واشاعه مطالبي از قبيل هاله نور، يا بيان اثرات الصاق عكس به ديوار و سخناني از اين دست عظمت و بزرگي واقعي براي كسي به ارمغان نخواهد آورد.




پينوشتها:

1- «تفسير نمونه»، جلد 7، صفحه 127، ذيل آيه 24 سوره انفال

2-ايسنا استان كرمان، مورخ 1/10/89

3- «تفسير نمونه»، جلد 1، صفحه 468، ذيل آيه 186 سوره بقره

4- «تفسير نمونه»، جلد 20، صفحه 150، ذيل آيه 60 سوره مومن

5- «نهج البلاغه»، حكمت 46، صفحه 471، ترجمه محمد دشتي

6- «سفينه البحار»، جلد 1، صفحه 680


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا